28.8.2013

Rekrytointiprosessi vaatii strategian!

Tänään inspiroiduin Duunitorin blogikirjoituksesta, joka käsitteli kilpailua osaavista työntekijöistä.

Työnhakija jättää hakematta jos...

Tämä blogin kohta osui hermooni, joka sykähdytti julkaisemaan tämän tekstini, eli  "liian moni työnhakija jättää hakematta työpaikkaa, koska hakemuksen täyttäminen yrityksen kotisivuilla on tehty liian vaikeaksi tai hermoja raastavaksi. Pidä rekrytointiprosessi mahdollisimman yksinkertaisena ja muista vastata jokaiselle hakijalle."

Työ eLama
Ensivaikutelma työnhakijalle yrityksestä voi syntyä työpaikkailmoituksesta. Sen sananmuoto ja yleinen tunnelma antavat viitteitä yrityksestä ja sen kulttuurista, mutta itse rekrytointiprosessi kertookin hakijoille jo sitten enemmän.

Työnhaun sovellus 80-luvulta - OMG!

Mikäli yritys käyttää omaa rekrytointisovellustaan hakiessaan työntekijöitä, antaa tämä sovellus ensivaikutelman yrityksen käyttämistä tietojärjestelmistä.

Jos yrityksen rekrytointisovellus on raskas, epälooginen, ei anna vahvistusta hakemuksen vastaanotosta tai jos tietoja syötetään kahteen kertaan, syntyy helposti mielikuva toimimattomista työkaluista. Vai syntyykö siinä oikea mielikuva yrityksestä eli 80-luvun tietojärjestelmillä saat sitten pärjätä!

Rekry ja yrityskuva

Tarkastelkaapa työnhakijan näkökulmasta, miten rekrytoitte - apuohjelmien sujuvuudesta ja käytettävyydestä, työnhakijoille kommunikoinnin ajoituksesta ja viestien sisällöstä, haastatteluista sekä psykologisten testien laajuudesta

Uskallan väittää, että harva yritys on miettinyt rekrytointiprosessin panosta yrityskuvansa luomisessa. Tänä päivänä rekrytoinnissa ei voida enää lähteä liikkeelle siitä, että työnhakijoita kohdellaan kuin karjaa ja onnellisia ovat he, jotka kutsumme haastatteluun. Ne ajat ovat ohitse!
Sinä rekrytoija, mieti rekryä koskevissa päätöksissä, mitä haluatte saavuttaa eri rekryn vaiheilla sekä mitä ja miten viestitte

HR-ihmiset, nyt on viimeistään aika tarkistaa rekrytointivisionne ja strategianne!

2 kommenttia:

  1. Hyvä kirjoitus. Juuri näin se pitäisi nähdä yrityksissä, mutta liian harva sen ymmärtää. T. puustinen

    VastaaPoista
  2. Kiitos viestistäsi! Olen aivan samaa mieltä.

    VastaaPoista

Mitä ajatuksia teksti herätti? Haluatko tarjota vinkkejä tai muuten antaa palautetta?