8.10.2013

Mistä on hyvät työpaikat tehty?

Rantauduin sitten eräänä aurinkoisen aamuna kauaksi Kaliforniaan, siis elektronisesti läpi bittiavaruuden. Inspiroiduin kirjoitukseen yrityskulttuurin tärkeydestä, lukiessani Kaukana Espoosta -blogin kertomuksen hänen omasta työkokemuksestaan, josta nyt jaan pätkän kanssanne:
"... on vähän niinkuin olisi kylpylälomalla... pääkonttorilla voi käydä vesijumpassa, hieronnassa, kuntosalilla tai tanssitunnilla... kymmenkunta työpaikkaruokalaa joista saa ilmaiseksi eri maiden keittiöiden gourmet-ruokaa, pikku kahvila josta voi hakea ilmaista lattea ja smoothieita... kerran kuussa firman suurimmat pomot vastaavat työntekijöiden kysymyksiin aiheesta kuin aiheesta. Lady Gaga, Tina Fey, Bono, Barack Obama ja kaikki muut mahdolliset maailman julkkikset käyvät vierailemassa. Niihin tilaisuuksiin voi joko mennä livenä paikan päälle, tai seurata niitä monitorista jos on työkiireitä joista ei voi irroittautua." (lue lisää)
Työ eLama
Googlen Dublinin toimisto
Photo courtesy: home-desing.com

Voiko tuollaista työympäristöä edes olla olemassa! Niinpä niin, mutta mitä kriteereitä työnhakija/-tekijä arvostaa eniten työpaikassa? Korvauksen menetetyn vapaa-ajan lisäksi, työpaikan vetovoimaisuutta voidaan lisätä erilaisin bonuksin ja palkitsemispaketein, eli rahallisine kannustimineen mutta myös muilla tavoin.

Yrityskulttuurin tärkeys

Ihmiset voivat hyvin sellaisen yrityksen palveluksessa, jossa on hyvä yrityskulttuuri. Sellainen yritys on yleensä myös tuottava ja sinne ne "hyvät tyypit" hakeutuvat. Etuisuuksina voi olla esim. joustavat työajat, etätyömahdollisuus, kulttuurisetelit, palaverittomat keskiviikot jolloin toimistotyöntekijä voi keskittyä vain töihinsä saaden työrauhan. Raksa-alalta esimerkkinä reilu palkkaus ja työvuoropäivystyksien reilu kierto.

Mitä se yrityskulttuuri sitten oikein on? Se sisältää monia asioita yhdistäen yrityksen arvot, vision ja strategian, jotka on johdettu yrityksen arjen toimintoihin. Yrityksessä hyväksyttävät toimintatavat, palaveri käytännöt, ilmapiiri sekä henkilökohtaisen kehittämisen ja kasvamisen tukeminen ovat osa yrityskulttuuria.

Yrityskulttuuria voidaan tietoisesti luoda virallisten ohjeiden sekä toimintatapojen muodossa, kuten esimerkki blogissa kerrotaan. Lisäksi työntekijät itse muovaavat yrityskulttuuria käyttäytymisensä ja tekojensa kautta.

Yrityksen vetovoimaisuus


Yrityksen vetovoimaisuutta voi lisätä monin eri tavoin, palkkaus ei ole enää se ainut tapa. Suurin osa meistä tekee (tai tekisi) töitä saadakseen rahaa, mutta raha ei enää ehkä olekaan tärkein tekijä työnantajaa valittaessa.

Nyt vaakakupissa painavat myös muut asiat kuin palkka ja näihin asioihin, joista koostuu yrityksen vetovoimaisuus, kulminoituu myös kilpailu hyvistä työntekijöistä jo enenemässä määrin.

Hyvästä yrityskulttuurista, posiivisesta ilmapiiristä, joustavuudesta, reiluista teoista, kasvusta ja kehityksestä sekä toiminnan läpinäkyvyydestä. Niistä ne Hyvät Työpaikat on tehty!

0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Mitä ajatuksia teksti herätti? Haluatko tarjota vinkkejä tai muuten antaa palautetta?