12.11.2013

Strateginen riski #1

Forbes Insights -tutkimuslaitos toteutti mielenkiintoisen kyselyn koskien yritysten tärkeimpiä strategisia riskejä. Kyselyyn vastasi yli 300 ylimmän johdon edustajaa ympäri maailmaa.

Yleisesti ottaen kyselyyn vastaajat kokivat strategisten riskien olevan universaalisti muutosten kourissa. 

Mikä olikaan yritysten tärkein strateginen riski tänä päivänä? Oliko se liiketoimintamalli, taloudelliset trendit, alan kilpailu vai kenties brändiin liittyvät asiat? Mitä itse veikkaisit?


Maine nousee yrityksen sisältä


Tärkeimmäksi strategisista riskeistä nousi yrityksen maine. Kyselyn toimeksiantajan, Deloitten, mukaan maineen realisoitumisen aiheuttaja löytyy usein yrityksen sisältä, kun kyse oli liiketoiminta strategiasta.

Työ eLama
Kuva: Deloitten tutkimus 2013.

Deloitten riskienhallintapalveluista vastaavan Tuomo Salmen mukaan "maineella on eniten merkitystä"(lähde:Mynewsdesk.com.) 

Maine ei rakennu ainoastaan lopputuotteiden ja tuotettujen palveluiden varaan, vaan maine syntyy monista asioista. Maine myös kiirii valoakin nopeammin sosiaalisten verkostojen kautta ja on siksi haastavasti hallittavissa oleva riski.

Yritysten tulisikin tiedostaa työnhaun, työntekijöiden arvostamisen sekä rekrytointiprosessien osuus osana yrityksen maineen rakentamista, säilyttämistä ja luomista.

Työnhaku ja yrityksen maine
Maine kiirii Kuva:nokhoog_buchachon

Mielikuvista maineeseen

Itse olen muodostanut erilaisia mielikuvia työnhakuprosessieni kautta. Jotkut niistä ovat antaneet loistavan kuvan yrityksestä ja pönkittäneet sen mainetta.

Toiset yritykset ovat antaneet hällä-väliä kuvan toiminnallaan - tai lähinnä sen puutteella. 

Muodostatko sinä mielikuvan yrityksestä työnhakusi perusteella? 

Lue koko Deloitten tutkimus täältä.

0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Mitä ajatuksia teksti herätti? Haluatko tarjota vinkkejä tai muuten antaa palautetta?