27.7.2015

Vie onnistunut rekrytointi loppuun asti

Pitkän ajomatkan päätteeksi kurvasin Shell HelmiSimpukan pihaan ja päätin nauttia iltapalaa. Asioin kassalla, huomioin nuoren kassahenkilön "harjoittelija" -nimikyltin rintapielessä ja siirryin odottamaan ruokaani.

Odotellessani kiinnitin huomiota nuoren harjoittelijan työskentelyyn kassalla, jossa hän oli yksin. Hän tervehti asiakasta, bongasi kassaan ostokset ja kas, oikea käsi nousi kasvoille ja pyyhkäisi valuvan nenän kädenselkään. Hetki jutustelua asiakkaan kanssa...pulmallinen kysymys ja käsi nousi haromaan hiuksia. Rahojen vastaanotto, vaihtorahojen ojennus ja kassakone kiinni.

Seuraava asiakas: tervehtiminen, tupakka-askin laitto tiskille asiakkaalle, valuvan nenän pyyhkäisy kädenselkään ja peukaloon, ostoksen bongaus kassaan, rahojen vastaanotto ja vaihtorahan palautus asiakkaalle.

Kolmas asiakas: pulmallinen kysymys, oikea käsi nousee juoksuttamaan sormia pitkän tukan lävitse miettien, nenän pyyhkäisy kädenselkään, vastaus asiakkaalle. Asiakas poistuu.

Keittiöstä kuuluu "kling" merkiksi, että ruoka on valmista tarjoiltavaksi. Harjoittelija lähtee kohti keittiön tarjoilutiskiä. Hän ottaa kaksi ruoka-annosta ja kiikuttaa ne asiakkaille. Seuraavassa hetkessä harjoittelija notkuu keittiön noutotiskillä ja haroo tukkaansa.

Oli ilmiselvää, että harjoittelija teki nenän pyyhkimisen, tukan haromisen ja jätti käsien pesun siirtyessään tarjoilemaan ruokaa asiakkaille, täysin ajattelematta tai tiedostamatta toimintaansa.

Nähtävästi harjoittelijaa ei oltu riittävästi perehdytetty tehtäväänsä tai hänen perehdyttäjänsä oli käyttänyt / käytti liian vähän aikaa harjoittelijan ohjaamiseen. Niin tai näin, kysyvä katseeni siirtyy perehdyttäjään: mitä tapahtui vai tapahtuiko mitään kun saitte uuden työntekijän joukkoonne?

Priorisoi perehdyttäminen


Perehdyttämisessä kyse ei ole pelkästään työhön opettamisesta, vaan sillä on moninaiset hyödyt sekä yritykselle että työntekijälle ja silti harmittavan moni yritys jättää perehdyttämisen puolitiehen tai kokonaan tekemättä. Ehkä perehdyttäminen nähdään yrityksissä virheellisesti ajanhukkana ja näin tulosta haittaavana, vaikka totuus on päinvastainen.

Organisaatio nimittäin hyötyy perehdyttämisestä monin tavoin. Sen avulla voidaan  sitouttaa työntekijä yritykseen, lyhennetään työn oppimiskäyrää, vaikutetaan että henkilö pääse tehokkaasti kiinni tuottavaan työhön, pyritään takaamaan työntekijän työnlaatu ja sen avulla myös vahvistetaan jo olemassa olevia työskentelytapoja.

Sen sijaan huonosti hoidettu perehdytys näkyy asiakkaalle ja mahdollisesti tuotteen ja/tai palvelun laadussa tai jopa työajan hukkana. Eli kaiken kaikkiaan perehdytyksellä vaikutetaan siihen mihin yritykset tähtäävät - eli tuloksen parantamiseen - suorasti tai epäsuorasti.

Onnistuneella rekrytoinnilla ei ole mitään väliä, mikäli valittu työntekijä jätetään perehdyttämättä yritykseen ja tehtäväänsä! Sen sijaan perehdyttämisen avulla, rekrytointi viedään maaliin asti ja uudesta työntekijästä voidaan kasvattaa yritykseen alansa vahva ammattilainen.

~ ~

Mitä kokemuksia teillä on perehdytyksestä?


0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Mitä ajatuksia teksti herätti? Haluatko tarjota vinkkejä tai muuten antaa palautetta?