Aika on subjektiivinen käsite ja erilaiset rekryprosessit vaativat oman aikansa, siitä ei pääse mihinkään. Hakijoille viestiminen on tärkeä osa rekrytointiprosessia ja se tulee hoitaa moitteettomasti.
Karsiutumisesta ilmoittaminen
Olemme pitäneet fellow työnhakijan
kanssa kirjaa työnhaustamme. Alla statiikkaa välillä kesä- joulukuu 2013. Listasimme alle yritykset, jotka eivät ole viestineet hakijalle rekrytoinnin etenemisestä mitenkään.
Haun sulkeutumisesta oli 31.12 mennessä kulunut aikaa seuraavasti:

GAPPS - yli 130 pvää
Tulos - yli 80 pvää
Arja Raukola Oy / SAS - yli 70 pvää
Ehkä haut ovat vielä avoinna, rekrytointiprosessit vaiheessa tai haut jopa peruutettu, sitä en käy arvailemaan.
Kone / Hyvinkään toimipiste, ilmoitti hakijalle karsiutumisesta hieman yli sadan päivän kuluttua. Ilmoitti kuitenkin, vaikka viestinnän aikarajassa on vielä paljon parannettavaa.
Karsiutumisesta ilmoittaminen ja rekryn etenemisestä viestiminen tulee tehdä pikimmiten. Retorisesti kysyn, kumpaa viestiä on helpompi hallita, se mitä viestitään viestillä vai kokonaan viestimättä jättämistä? Ne molemmat nimittäin kertovat oman tarinansa
Hakemuksen vastaanotto
Työhakemuksen vastaanoton vahvistus on tärkeä osa rekrytointiprosessia. Työnhakijalle vahvistus tuo varmuuden hakemuksen perille menosta. Yritykselle se antaa mahdollisuuden informoida hakijoita ja jopa pieneen markkinointiin.Jatketaan vielä hieman elävän elämän statistiikasta. Yllä olevista yrityksistä vain kolme - APSIS, Kone sekä Arja Raukola Oy - ilmoittivat hakemuksen vastaanotosta! Ehdottoman positiivista!
Kaksi yritystä - GAPPS sekä Tulos - eivät reagoineet hakemukseen mitenkään. Molemmille yrityksille hakemus lähetettiin emailina. Olisi ollut helppoa rakentaa ns. rekry email-osoite ja siihen automaattinen vastausviesti, jossa vahvistetaan hakemuksen saapuminen. Liiankin helppoa?
~ Tämän päivän työnhakija voi olla huomisen asiakkaanne! ~
KONEesta huonoja kokemuksia. Kavin haastattelussa ja sen jalkeen en ikina kuullut yhtaan mitaan. Tasta on yli vuosi aikaa. Aika uskomatonta minusta ja antaa todella huonon kuvan yrityksesta. En enaa ikina hakisi heille ja kerron tarinaa eteenpain.
VastaaPoistaKONEella siis paljon parannettavaa. Luulisi, että ainakin niille haastatteluissa käynneille, jotka ovat uhranneet aikaansa ja osoittaneet mielenkiintoa yritystä kohtaan hakemalla ko positioon, olisi kohteliaasti kiitetty ja ilmoitettu karsiutumisesta mitä pikemmin!
PoistaVääjäämättä tulee mieleen, ettei tällainen yritys edes arvosta nykyisiä työntekijöitään kun hakijoitakin jo kohdellaan täysin välinpitämättömästi. Tämä on sitä käytännön markkinointia ja yrityskuvan luomista, mitään ei jää mielikuvituksen varaan.