Työnhaun, rekrytoinnin ja työelämän mysteereitä käsittelevä blogi, työnhakijan näkökulmasta.

Ei liity muhun mitenkään – LinkedIn

Nykyään verkostoituminen on sana, joka tulee vastaan joka kulmalla. Verkostoitua pitää työelämässä, opinnoissa, sosiaalisessa elämässä - ihan kaikessa. Ja missä se olisikaan nykymaailmassa helpompi tehdä kuin mobiilisovelluksessa.

Hyviä esimerkkejä sosiaalisen elämän verkostoitumiseen ovat Facebook, Instagram ja Twitter. Entä kun verkostoitumista tulisi hyödyntää työnhaussa? Miten erottua esimerkiksi Facebook-profiililla edukseen työnhakutilanteessa tai miten löytää töitä Instagramista. Mahdollista varmasti, mutta väliin on tullut LinkedIn. Moni varmasti on kuullut palvelusta, mutta kuinka moni loppujen lopuksi tietää mistä on kyse ja miksi vaivautua tekemään taas yksi profiili sosiaaliseen mediaan?

LinkedIn on luotu nimenomaan helpottamaan ammattimaista verkostoitumista sekä työnhakua. Ideana olisi luoda kontakteja ja päivittää profiiliaan. Profiilista tulisi tehdä mahdollisimman ammattimainen, mutta myös persoonallinen. Profiili kannattaa pitää mahdollisimman tarkasti ajan tasalla. Siihen kannattaa mahdollisesti lisätä suositteluja työnantajiltasi ja kertoa rohkeasti erityisosaamisistasi.

Luo profiilista sinua itseäsi parhaimmillaan kuvaava. Mahdollinen työnantaja voi käydä milloin vain katsastamassa profiilisi, joten kannattaa pitää huoli siitä, että profiili näyttää juuri siltä kuin sen pitäisi.

Miten LinkedIn auttaisi löytämään työn? 


LinkedInissä voit seurata yrityksiä ja ryhmiä ja osoittaa kiinnostuksesi tiettyä alaa, yritystä tai työpaikkaa kohtaan.

LinkedInissä työnantajat voivat käydä katsomassa esimerkiksi työnhakijoidensa profiileja ja niiden perusteella vertailla hakijoita. Tässä tilanteessa on hyvinkin mahdollista, että työnantaja kiinnostuu enemmän henkilöstä, joka on panostanut profiiliinsa ja todella tehnyt siitä omannäköisensä: rehellisen, mutta kiinnostavan.

Moni varmasti ajattelee, että LinkedIn kuuluu ”isommille herroille”, eikä niinkään ensimmäistä työtään hakevalle, työttömälle tai kesätyönhakijalle. Pötypuhetta. Mikä olisikaan sen parempi tapa herättää huomiota työnantajassa tai erottua joukosta?
LinkedIn mahdollistaa, että sinut tullaan nähdyksi ja huomioiduksi. Itse voit vaikuttaa siihen kuinka laajasti ja mikä kohderyhmä sinut huomioi. Ole aktiivinen ja rohkea! Uskalla kertoa mielipiteitäsi ja ajatuksiasi, mutta älä unohda ammattimaisuutta. LinkedIn liittyy myös sinuun, jos annat sille mahdollisuuden, et tule katumaan.

Terveisin, Julia

Kirjoittaja opiskelee matkailualaa Haaga-Helian ammattikorkeakoulussa ja oli mukana tuottamassa Duunitehdas-rekrytointitapahtumaa helmikuussa 2016.

Kommentit

Mitä ajatuksia teksti herätti? Haluatko tarjota vinkkejä tai muuten antaa palautetta?

Yhteydenottolomake

Lähetä

Katselukerrat viime kuussa