13.3.2016

8 oppia oman osaamisen markkinoinnista verkossa


Heittäytyessäni aktiiviseksi työnhakijaksi halusin kokeilla millä tavoin voisin esitellä osaamistani verkossa. Olen markkinoinnut työnhakuani sosiaalisen median eri kanavissa, joita tässä blogissa on jo aiemmin käsitelty.

Nyt jaan kahdeksan vinkkiä kokemuksistani ja opeistani:

1)  Tunnettuutta verkossa ei rakenneta päivässä eikä viikossa. Tämä totuus pätee myös työnhakuun. Tarvitaan pitkäjänteistä ja tavoitteellista työskentelyä.

2)  Sosiaalinen media voi olla yksi työnhakusi työkalu. Homma ei kuitenkaan toimi siten, että julkaiset kerran jotain sisältöä verkkoon ja sitten unohdat koko jutun. Nimittäin verkkoon tulvii jatkuvasti lisää materiaalia ja muita työnhakijoita ja asiantuntijoita. Joten jos haluat pysyä tietovirran pinnalla ja löydettävissä, sinun tulee olla aktiivinen verkossa ja päivittää Some-kanaviasi.

3)  Valitse kanavasi harkiten. Mieti missä kohderyhmäsi liikkuu ja miten se viestii. Valitse kanavasi sen mukaan. Pohdi onko sinun kohderyhmäsi lainkaan aktiivinen verkossa, vai saavutataisitko parhaat tulokset ehkä jonkin muun kanavan kautta?

Mitkä ovat oman alasi parhaimmat kanavat? Vaikka Pinterest tai Periscope olisivatkin innovatiivisinta hottia rekryrintamalla, ne eivät välttämättä ole sinun työllistymiseesi avainkanavia.

4) Mieti myös tyyliä. Vaikka meemejä jakamalla saisit näkyvyyttä, mieti tavoitatko niillä oikean kohteesi, vai tarvitaanko siihen myös muuta?



5)  Pidä yllä vain niitä kanavia, joissa kykenet olemaan aktiivinen. Ei kannata turhaan kantaa huonoa omaatuntoa päivittämättömistä Facebookin sivuista. Mieti pystytkö parantamaan, jos et, hylkää toimimaton kanava raa’asti.

6)  Mittaa. Jokaisesta palvelusta saa tietoja siitä, kuka, missä ja miten materiaaliasi on käyttänyt/nähnyt. Mittaamalla tiedät käytätkö oikeita kanavia ja teetkö sen oikein. Käytä aikasi tehokkaasti asioihin, joilla on oikeasti vaikutusta.

7)  Jos haluat tuloksia verkossa ja sosiaalisessa mediassa, sinun täytyy myös viihtyä siellä. Hommaa ei välttämättä tarvitse osata ennalta, mutta matkanvarrella sitä täytyy oppia rakastamaan. Ainakin, jos haluaa tuloksia. Päälleliimattu ”brändäys” ei toimi.

8)  Internet ja SOME toimii parhaiten muiden medioiden tukena. Esimerkiksi itse olen kokenut parhaaksi tavaksi yhdistää suorakontaktoinnin, ammattitapahtumissa käynnit eli jalkautumisen ja sosiaalisen median.

Katriinan työnhaku tuotti tuloksia ja hän on jo työllistynyt! Tsemppiä kaikille työnhakuun!

~ ~ ~ ~ ~
Kirjoitus on kirjoitettu yhteistyössä by Katriina & Jopport  ajatuksella #sharingIScaring


ps. löydät kaikki Katriinan työnhaun digistrategian kirjoitukset klikkaamalla avainsanaa "digistrategia" 

0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Mitä ajatuksia teksti herätti? Haluatko tarjota vinkkejä tai muuten antaa palautetta?