11.8.2015

Erään työnhakijan digistrategia

Sosiaalisesta mediasta työnhaussa on noussut viime aikoina miltäpä trendi. Työpaikkailmoitukset ovat olleet verkossa jo pitkään, mutta viime aikoina moni on alkanut käyttää verkkoa ja sosiaalista mediaa myös oman osaamisensa markkinointiin.

Heittäytyessäni aktiiviseksi työnhakijaksi tammikuun 2015 alussa, halusin itsekin kokeilla millä tavoin voisin esitellä osaamistani verkossa.

Ensimmäinen kynnys tuli kuitenkin vastaan jo siinä vaiheessa kun minulle valkeni, että voidakseen markkinoida osaamistaan verkossa täytyy tunnustaa avoimesti ja laajalti, että on TYÖTÖN. Mietin: ”Apua, sittenhän koko Suomi tietää, että Katriina Maanoja on työtön.”

Mutta ikävä kyllä, verkostoitumisesta ja itsensä markkinoinnista ei ole hyötyä, jos vastapuoli ei edes tiedä sinun haluavan töitä.

Kynnyksen ylitettyäni tein itselleni toimintasuunnitelman ja lähdin toteuttamaan sitä. Yksinkertaista, eikö vaan? Suunnitellaan, toteutetaan ja sitten ollaankin jo töissä! Käytännössä homma ei ollutkaan aivan niin yksinkertaista.

Verkko tulvi ristiriitaisia ohjeita ja koska minulla ei ollut käsitystä rekrytoinnista toimialana, jouduin aloittamaan yrityksen ja erehdyksen metodilla. Innoissani otin käyttööni armadan erilaisia verkkomedioita, joista ensimmäiseksi käsittelen työnhaun blogin.

Työnhaun sivustolleni annoin nimen ”HireMe!”. Tein sivustolle mahdollisimman houkuttelevan kuvauksen omasta osaamisestani ja liitin sinne ansioluetteloni.

Katriinan HireMe -blogin etusivu
 
Sivuston osaksi loin blogin, johon pyrin päivittämään kahden viikon välein “ammattiaiheisia” kirjoituksia.

Blogin tavoite:

  1. Toimia kampanjoiden laskeutumissivuna ja tarjota mielenkiintoista lisätietoa Katriinasta.
  2. Houkutella tulostamaan CV:n (konversio).
  3. Houkutella ottamaan yhteyttä (buy-in).

Miten:

Sivustolla annetaan hieman erilainen, laajempi kuva Katriinasta työnhakijana. Kokonaisuuteen kuuluu useita eri sivuja. Blogissa avaan mielipiteitäni ja haluaisin myös avata keskustelua.

No toimiko?

Google Analytics paljastaa ennalta arvattavan tuloksen. Markkinoinnista huolimatta HireMe-saittini ei vetänyt liikennettä erityisen hyvin. Erityisesti suomiliikenne sekä sivustolla että blogissa on kovin hiljaista.

Suomesta alkunsa saavan liikenteen määrä on vain 13% koko liikenteestä. Edes rinnalla oleva blogi ei jaksa kerätä liikennettä, eikä tuoda lisää lukijoita.

Miten parantaa osumatarkkuutta?


Loin sivustoni Tumblr-nimiseen verkkopalveluun. Sivujen teko Tumblriin oli äärimmäisen helppoa, mutta ikävä kyllä sivusto on Suomessa tuttu lähinnä teineille, joten potentiaaliset rekrytoijat loistivat poissaolollaan ja liikennettä kertyi lähinnä Yhdysvalloista, jossa Tumblria käytetään enemmän.

Uskon, että jonkin muun blogialustan käyttäminen voisi lisätä Suomi-liikenteen määrää. Kaikkein parhaaseen tulokseen pääsisi varmasti luomalla sivustonsa jonkin jo valmiiksi tunnetun palvelun kylkeen. Myös hakukonemarkkinoinnilla voi tuoda lisää liikennettä sivustolle, jos taidot ja kukkaro antavat myöden.

Työnhaun sivusto oli lähtökohtani sosiaalisen median työnhaulleni. Ikävä kyllä pelkän sivuston avulla ei pääse kovinkaan pitkälle, vaan tueksi tarvitaan markkinointia myös muissa sosiaalisen median kanavissa.

Seuraavassa kirjoituksessa käsittellään Twitter, jonka avulla omaa näkyvyyttään voi näppärästi nostaa.


Kirjoitus on kirjoitettu yhteistyössä by Katriina & Jopport  ajatuksella #sharingIScaring
~ ~ ~ ~ ~

ps. löydät kaikki Katriinan työnhaun digistrategian kirjoitukset klikkaamalla avainsanaa "digistrategia" .

1 kommentti:

  1. muita ns nettisivupohjia, joihin ns työnhaun sivuston voi tehdä ovat: blogger, wordpress, about.me. tumbrl-sta en ollut kuullutkaan...

    VastaaPoista

Mitä ajatuksia teksti herätti? Haluatko tarjota vinkkejä tai muuten antaa palautetta?