Työnhaun, rekrytoinnin ja työelämän mysteereitä käsittelevä blogi, työnhakijan näkökulmasta.

Kuinka hyödyntää Facebookia työnhaussa?

Kuten ehkä muistat aiemmista blogikirjoituksistani, loin työnhakuni tueksi oman sivuston ja markkinoin sitä Twitter -tilini avulla. Näiden lisäksi työnhaun SoME-strategiaani kuului myös Facebook.  Facebookia kannattaakin hyödyntää työnhaussa monin eri tavoin.

Lähde liikkeelle omasta profiilistasi


Ensimmäinen askel FB-työnhaussa on oman profiilin siistiminen. Jos olet jakanut profiilissasi yksityisiä sisältöjä, joita et halua jakaa tulevan työnantajasi kanssa, varmista viimeistään tässä vaiheessa, ettei profiilisi ole julkinen. Valitse myös profiilikuvaksesi asiallinen kuva, jotta työnhakuusi liittyvät Facebook-keskustelut saavat oikeanlaiset kasvot.

Toki kannattaa muistaa myös vanha tuttu puskaradio. Omille Facebook-kavereilleen kannattaa kertoa työnhaustaan. Hyvällä tuurilla verkostossasi saattaa olla joku, jolla on omassa verkostossaan joku, joka hakee työntekijää juuri sinulle sopivaan paikkaan.

Avoimia työpaikkoja ja vertaistukea:


Yritykset ilmoittavat avoimista työpaikoistaan usein Facebook-sivuillaan, joten sivuja kannattaa pitää silmällä. Myös kiinnostavan yrityksen yrityskulttuurista on helppo saada lisää tietoa Facebookin kautta. Yrityssivujen lisäksi Facebookista löytyy sivuja, joille kerätään avoimia työpaikkoja eri toimialoilta ja alueilta. Näiden sivujen avulla työpaikkatarjonnan seuraaminen on helppoa.

Työnhaun näkökulmasta Facebookin parasta antia on Jani Rajaniemen ylläpitämä Somerekry-ryhmä. Liittymällä ryhmään mukaan, saat tueksesi erittäin aktiivisen työnhakijayhteisön. Somerekryn porukalta saat apua monissa työnhakuun liittyvissä pulmissa; haastatteluvinkeistä aina hakemusten oikolukuun asti. Myös monet työnantajat ovat löytäneet Somerekryn ja ryhmässä liikkuukin paikkoja, joita et välttämättä muualla tapaa.

Somerekryn lisäksi myös muihin omaan alaan liittyviin ryhmiin kannattaa ehdottomasti liittyä mukaan. Hyvällä tuurilla ryhmästä voi löytyä tekemätöntä työtä. Itse törmäsin eräässä ryhmässä projektiin, johon kaivattiin kouluttajaa.

Vinkki: Jos kanttia riittää ja hakemasi työtehtävä antaa mahdollisuuden, suosittelen sinulle räväkkää ”mainospostausta” sopivissa ryhmissä. Hyvät ja massasta poikkeavat ”työnhakuilmoitukset” lähtevät leviämään kulovalkean tavoin ja käsitykseni mukaan osumatarkkuus näillä rohkelikoilla on ollut erinomainen.

Oma FB-sivu, kannattaako?


Itse päätin ”työnhakuilmoituksen” sijaan tehdä itselleni oman Facebook -sivun, jota ajattelin käyttää osaamiseni esittelemiseen henkilökohtaisen profiilin sijaan. Näin kuvittelin voivani säilyttää päivittäiset FB-päivitykseni yksityisinä ja siitä huolimatta rakentaa henkilökohtaista brändiä "työnhakija minälle”.

Työnhakijan Facebook -sivu


Tavoitteenani oli saada yksi uusi kanava välittämään viestiä osaamisestani ja ajamaan liikennettä työnhakusivustolleni.

Työnhakijan Facebook -sivusto


Käytännössä FB-sivuni tavoittaa lähinnä kaverit, ei lainkaan kohderyhmääni. Sivun tykkääjämäärät eivät kasva, eivätkä sivuille tekemäni päivitykset näy edes tykkääjilleni. Ei siis kovinkaan tehokas markkinointikeino minun tapauksessani.

Koen kuitenkin saaneeni Somerekry-ryhmästä mahtavaa vertaistukea ja koulutusprojektikin löytyi FB:n kautta, joten luen Facebookin edelleen mukaan kanaviin, joita työnhaussa kannattaa ehdottomasti hyödyntää!

~ ~ ~ ~ ~
Kirjoitus on kirjoitettu yhteistyössä by Katriina & Jopport  ajatuksella #sharingIScaring
Seuraavan kirjoituksen aihe on LinkedIn ja miten se toimii  työnhaussa.

Kommentit

Mitä ajatuksia teksti herätti? Haluatko tarjota vinkkejä tai muuten antaa palautetta?

Yhteydenottolomake

Lähetä

Katselukerrat viime kuussa