4.12.2015

Työnhakijan LinkedIn

Olen Kuinka hyödyntää Facebookkia työnhaussa sekä Twitter työnhaun tukena kirjoituksissani kertonut siitä, miten töitä voi etsiä mitä erilaisimmista digikanavista. Digimarkkinoinnin lisäksi tuin työnhakuani myös perinteisesti LinkedIn profiilin avulla. 

Käyttäjänä inhoan LinkedIn-työkalua, sen antiikkista hakutoimintoa ja palvelun jäykkää käyttöliittymää. Ikävä kyllä, työnhakijalla ei ole vaihtoehtoa vaan olemassa olevat työkalut on otettava käyttöön.

Näin käytin LinkedIniä


Etsin LinkedInistä työpaikkoja. Yritykset julkaisevat avoimia työpaikkoja sekä Jobs-osioissa, että omilla sivuillaan. Erityisesti pienet yritykset näyttävät keskittyvän paikkojen julkaisemiseen yrityssivuillaan, joten kiinnostavien yritysten seuraaminen kannattaa. Myös ryhmissä julkaistaan työpaikkailmoituksia.

Profiilini hiomiseen löysin hyviä vinkkejä sekä uravalmennuksesta että Tom Laineen julkaisemista materiaaleista & kirjasta. Yksi olennainen osa profiilini päivitystä oli oman "tittelini" muuttaminen niin, että se kertoi avoimesti minun olevan työnhaussa.

Keräsin kontakteja ja saavutinkin pian monien himoitseman lukeman 500+ kontaktia. Verkostoiduin entisten työkavereitteni kanssa. Tapahtumissa ja koulutuksissa tapaamani henkilöt kutsuin heti tapaamisen jälkeen LinkedIn verkostooni. Uskaltauduin jopa linkittäytymään mielenkiintoisten, mutta ennalta tuntemattomien ihmisten kanssa - siitäkin huolimatta, että LinkedIn ei sitä suosittele.

LinkedIn Premium


Otin myös käyttöön ilmaisen Linkedin Premium-kokeilun. Premium -tili avaa työnhakijalle enemmän ominaisuuksia kuin kuin ns. perus LinkedIn –tili ja halusin kokeilla onko ominaisuudesta hyötyä työnhaussa. Päivittämällä (upgrade) LinkedIn profiilinsa, käyttäjä pystyy lähettämään palvelussa viestin kenelle tahansa ja kiilaa itsensä LI-hakutulosten kärkeen (featured applicant).

Oman kokemukseni mukaan ominaisuus ei kuitenkaan ollut hintansa väärti, viestitoimintoa en osannut käyttää aktiivisesti, eikä listan kärkeen pääsy tuonut näkynyt profiilivierailuijen määrässä. 

Kannattaakin siis merkitä kokeilun päättyminen tarkasti kalenteriin – ihan vain siltä varalta, jos satut tulemaan itse samaan lopputulokseen niin pystyt ajoissa perumaan Premium -tilin.

LinkedInin Premium tilin ominaisuudet työnhakijalle
Linkedinissä on myös näppärä julkaisu-ominaisuus, jota käytetään lyhyiden artikkeleiden kirjoittamiseen. Julkaisemalla kirjoituksiasi voit tuoda omaa osaamistasi ja asiantuntevuuttasi esille. Itse en ominaisuutta käyttänyt, mutta hyvät artikkelit näyttävät saavan mukavasti huomiota. Suosittelen käyttämään, sillä uskon hyödyn olevan samaa luokkaa kuin  Job Seeker Premium-palvelussa.

Tavoitteeni LinkedInissä


Kaiken tämän tavoitteena oli saada ammattilaiset tietoiseksi osaamisestani, nousta paremmin esille LinkedInin hakutuloksissa ja antaa rekryäville esimiehille positiivinen kuva osaamisestani.

Näppituntumalta LinkedInin teho on suunnilleen samaa luokkaa kuin työnhaun sivustollani. Hyvä puoli LinkedIn:ssä on toki se, että ”liidit” on helppo identifioida ja kontaktoida. LinkedIn on myös kanava, jossa moni tavoittaa kohderyhmänsä varmemmin kuin muissa digimediassa.

Maksullisen premium -tilin sijaan ehdotan kuitenkin, että käytät rahasi paremmin, vaikkapa itsesi hemmotteluun!

Katriinan LinkedIn profiili

~ ~ ~ ~
Kirjoitus on kirjoitettu yhteistyössä by Katriina & Jopport  ajatuksella #sharingIScaring

Seuraavan Katriinan kirjoituksen aihe on Youtube ja miten se toimii hänellä työnhaussa.
ps. löydät kaikki Katriinan työnhaun digistrategian kirjoitukset klikkaamalla avainsanaa "digistrategia" .


0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Mitä ajatuksia teksti herätti? Haluatko tarjota vinkkejä tai muuten antaa palautetta?