25.9.2015

Twitter työnhaun tukena

Muutama viikko sitten kirjoitin työnhausta verkossa. Kerroin, miten työnhakua aloittaessani loin nettiin työnhaun sivuston. Sivusto ei kuitenkaan yksin riitä, vaan sitä pitää myös markkinoida, joten otin sosiaalisen median palvelut tukemaan sivustoani. Tässä postauksessa käsittelen  Twitteriä työnhakuni tukena. Viime aikoina Twitter on ohittanut Facebookin sosiaalisen myynnin kanavana, joten sitä ei kannata unohtaa työnhaussakaan.

Itse olen liittynyt Twitteriin jo vuonna 2008 eli kauan ennen nykyistä työnhakuani. Twiittaan ammattiini liittyvistä tapahtumista ja mielenkiintoisista tuotteista/asioista sekä blogipostauksistani. Pyrin myös aktiivisesti mukaan keskustelemaan kiinnostavista aiheista.

Työnhaussakaan pelkkä yksisuuntainen twiittaaminen ei riitä, vaan vaikuttavuuden kannalta on tärkeää seurata alaan liittyviä keskusteluja ja verkostoitua kiinnostavien ihmisten kanssa. Myös Twitter-profiilissa kannattaa kertoa työnhaustaan muiden kiinnostusten ohella. Omassa Twitter -profiilissani oli ”call-to-action” ja linkki sivustolleni.

Tavoite


Twitterin avulla pyrin ohjaamaan liikennettä ja saada näkyvyyttä Twitter-profiililleni. Pyrin verkostoitumaan alani vaikuttajien kanssa ja vahvistamaan ammattilaisprofiiliani Twitter seuraajieni keskuudessa. Lisäksi tavoitteenani oli saada käyttäjä Twitter-profiilistani työnhaun sivustolleni.

Toimiiko? Ja mikä toimii?


18% tweeteistä sai lukijan avaamaan Twitter profiilini. En kuitenkaan onnistu aktivoimaan ihmisiä klikkaamaan twiittejäni ja nekin jotka klikkaavat, klikkaavat uutisia.

Mikä toimi?


Sosiaalinen media liittyy kiinteästi omaan ammattiini ja onnistuinkin löytämään kaksi piilotyöpaikkaa Twitterin kautta. Keskustelujen seuraaminen siis kannattaa!

Lähes viidennes twiiteistäni sai lukijan avaamaan Twitter-profiilini, jossa kerrottiin työnhaustani. Twitteristä kävijät kulkeutuivat myös työnhaun sivustolleni, sillä 13% sivustoni uusista kävijöistä tuli Twitterin kautta. Sosiaalisen median kanavista Twitter toimikin parhaiten.

Taikasauva tämäkään kanava ei kuitenkaan ole, itse en onnistunut aktivoimaan ihmisiä klikkaamaan twiittejäni ja nekin jotka klikkasivat, klikkasivat uutisia. Tosin tweetit isoista ja mielenkiintoisista tilaisuuksista ja aktiivinen hashtagien (#-merkki) käyttö toimivat hyvin ja aktivoivat yleisöäni.

Vinkkejä Twitterin tehokäyttöön!


Etsi alasi vaikuttajat ja seuraa heitä aktiivisesti. Kuuntele ja lyöttäydy rohkeasti mukaan keskusteluihin. Olet alasi ammattilainen, joten jaa avoimesti osaamistasi, vinkkejä ja neuvoja - luo itsellesi nettijalanjälki, joka heijastaa ammattiosaamistasi.

Kerro rohkeasti myös siitä, että etsit töitä. Etsi oman alasi hashtagit ja käytä niitä kun mainostat työnhakuasi. Oikeat hashtagit löydät seuraamalla alallasi toimivia yrityksiä, toisia työntekijöitä ja kokeilemalla! Voit merkitä työnhakuun liittyvät twiitit myös #rekry, #työpaikat, #duunit hashtagein.

Näitä avainsanoja käytetään yleisesti työnhaussa ja rekrytoinnissa Twitterissä. Samoja avainsanoja voit käyttää myös etsiessäsi työpaikkoja Twitteristä.

Jos Twitterin perusteet eivät ole hallussa, mutta haluat silti kokeilla Twitteriä työnhaussa, etsi rohkeasti lisäohjeita  - netti on pullollaan ohjeita siitä, miten Twitterin käytössä pääsee alkuun.

Onnea matkaan!
Terkuin: @kmaanoja!

Kirjoitus on kirjoitettu yhteistyössä by Katriina & Jopport  ajatuksella #sharingIScaring

Seuraavan Katriinan kirjoituksen aihe on Facebook ja miten se toimii hänellä työnhaussa.
ps. löydät kaikki Katriinan työnhaun digistrategian kirjoitukset klikkaamalla avainsanaa "digistrategia" .

0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Mitä ajatuksia teksti herätti? Haluatko tarjota vinkkejä tai muuten antaa palautetta?