Paranna HR-viestintää, helposti!
Osa yrityksistä lähettää työnhakijalle "kiitos hakemuksestasi" -viestin vastaanotettuaan työhakemuksen. Tapa on hyvä, sillä se vahvistaa hakijalle, että hakemus on todellakin mennyt perille. Entä voiko vahvistusviestissä flopata tai voiko HR-viestintää parantaa helpolla tavalla? Kyllä voi.
Tämä kirjoitus sai kipinänsä sähköpostiini saapuneesta viestistä, jonka lähettäjä oli jobs. Se ei ollut ensimmäinen viesti jobs- tai toimisto -nimiseltä lähettäjältä, vaan kyseessä tuntuu olevan sangen yleinen tapa? Tapa dissata vastaanottajaa?
Alla kuvakaappaus työnhakijan email -kansiosta, jossa kahdeksan eri yrityksen rekrytointeihin liittyviä viestejä.
Kun jobsit, petrat, tuija tuntemattomat ja hermes (!) lähettävät viestejä, on suuri riski että vastaanottajan sormi liukuu delete-nappulalle ja viestin sisältö siirtyy roskakoriin alta aikayksikön! Sitä tuskin tavoitellaan?
Rekrytoinnin edistymisestä ei viestitä -> prosesseja ei viedä yrityksessä kunnolla loppuun tai ymmärretäänkö yrityksessä ylipäätään viestinnän tärkeys?
Epämääräiset lähettäjätiedot emailissä herättää epäilyksen, mikä muu yrityksessä mättää jos perusasiatkaan eivät ole kunnossa?
Lisäksi viestin aihe -kentän on oltava informatiivinen, esim. Hakemuksesi pakkaajan tehtävään tai Kiitos hakemuksestasi. Oman otokseni pohjalta on HR-osastoilla aihe-kentän käyttö paremmin hallussa kuin lähettäjätiedot.
Näillä säädöillä kohti parempia raiteita!
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
Rekrytoija, onko sinulla vinkki työnhakuun meille työnhakijoille? Ota yhteyttä abblits @ gmail.com niin jatketaan keskustelua aiheesta, sillä julkaisisin mielelläni vinkkisi Jopport -blogissa! #SharingIsCaring
Tämä kirjoitus sai kipinänsä sähköpostiini saapuneesta viestistä, jonka lähettäjä oli jobs. Se ei ollut ensimmäinen viesti jobs- tai toimisto -nimiseltä lähettäjältä, vaan kyseessä tuntuu olevan sangen yleinen tapa? Tapa dissata vastaanottajaa?
Alla kuvakaappaus työnhakijan email -kansiosta, jossa kahdeksan eri yrityksen rekrytointeihin liittyviä viestejä.
Virallista viestintää 8 eri yritykseltä, lähettäjinä jobsit, Toimisto ja Hermes! |
Kun jobsit, petrat, tuija tuntemattomat ja hermes (!) lähettävät viestejä, on suuri riski että vastaanottajan sormi liukuu delete-nappulalle ja viestin sisältö siirtyy roskakoriin alta aikayksikön! Sitä tuskin tavoitellaan?
Viestintä luo mielikuvia
Rekrytoinneissa on kyse yrityksen viestinnästä ja mielikuvien rakentamisesta. Rekryviestintä luo työnhakijalle realistista kuvaa yrityksestä. Viestinnän perusteella työnhakija tekee erilaisia johtopäätöksiä yrityksestä, jotka saattavat olla seuraavanlaisia:Rekrytoinnin edistymisestä ei viestitä -> prosesseja ei viedä yrityksessä kunnolla loppuun tai ymmärretäänkö yrityksessä ylipäätään viestinnän tärkeys?
Epämääräiset lähettäjätiedot emailissä herättää epäilyksen, mikä muu yrityksessä mättää jos perusasiatkaan eivät ole kunnossa?
Viestintä paremmille raiteille
Miten pukata yritysten rekryviestintää paremmille raiteille? Hyvä alku on kiinnittää huomiota viestin lähettäjä -tietoihin. Viestin lähettäjä -tietojen tulee olla kuvaava, esim. Yritysnimi Rekrytointi / HR-toiminnot.Lisäksi viestin aihe -kentän on oltava informatiivinen, esim. Hakemuksesi pakkaajan tehtävään tai Kiitos hakemuksestasi. Oman otokseni pohjalta on HR-osastoilla aihe-kentän käyttö paremmin hallussa kuin lähettäjätiedot.
Näillä säädöillä kohti parempia raiteita!
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
Rekrytoija, onko sinulla vinkki työnhakuun meille työnhakijoille? Ota yhteyttä abblits @ gmail.com niin jatketaan keskustelua aiheesta, sillä julkaisisin mielelläni vinkkisi Jopport -blogissa! #SharingIsCaring
Samoin massasähköpostiviestinä lähetetty meili kaikille torpatuille, joka päätyy vastaanottajan roskapostiin. Rekryfirman lähettämä viesti, mutta antaa toimeksiantajayrityksestä löperön kuvan.
VastaaPoistaEi mun mielestä tartte jokaiselle vastata omaa viestiä, mutta kaikille pitäisi vastata!
VastaaPoistaOikeassa olette, molemmat! Viestintä tai sen puute, luo mielikuvia - myös yrityksistä.
VastaaPoista